פודקאסט - איך להעביר רעיונות מורכבים?
מוזמנים להאזין לפודקאסט שנוצר, בשיתוף פעולה של האגף עם רן לוי ("עושים היסטוריה"), במיוחד עבור סגלי ההוראה של בר אילן.
פרק 1 - משעמם
האם השעמום הוא בעייתם של השומעים או של המרצים? והאם החשש משעמום צריך להכתיב לנו את נושא השיעור? כל נושא עשוי להיות משעמם ואנו צריכים לבחור את האופן הנכון להעבירו ולבצע את ההקדמה והקישורים הנכונים על מנת להצליח להעבירו בצורה מעניינת ואף מרתקת.
פרק 2 - הקהל
כל תהליך של בניית הרצאה צריך להתחיל בראש ובראשונה בשאלה מי הקהל שיעמוד מולי ומה הציפיות שלו. כנסו לנעליו של הקהל, הכירו אותו ושימו לב אם קיימים פערי ידע. לאחר מכן זהו את המאפיינים בתוכן שעשויים להיות מוקד משיכה עבורו, לעורר אצלו רגש.
פרק 3 – המטרה
הגדרת מטרה מדויקת וצרה לשיעור הינו כלי שעשוי לעזור לנו לברור את התפל מהעיקר ולמנוע את ההתפזרות שלנו. כל פיסת ידע מיותרת שנכניס לשיעור היא עוד מכשול נוסף שהקהל שלנו צריך להתמודד איתו.
פרק 4 – המבנה
את מבנה השיעור כדאי להתחיל לתכנן מהסוף או מההתחלה? מה שבטוח הוא שהמבנה הוא מפת דרכים רעיונית שאסור לדלג עליה בתכנון השיעור או ההרצאה. על כל חלק וחלק עלינו לבדוק כי הינו חיוני ומקדם למטרה שלנו.
פרק 5 – הקונפליקט
כולנו נמשכים לסיפורים ומידע שמועבר באופן סיפורי נשמר בזיכרון לזמן רב יותר. הקונפליקט קיים בבסיסו של כל סיפור ששמעתם, הוא מעורר את סקרנותנו, מייצר מתח ומשאיר אותנו קשובים וערניים. אבל כיצד ניצור קונפליקט טוב?
פרק 6 – אנלוגיות
שימוש באנלוגיות הוא פתרון טוב לעיתים להסברים שקשה להעביר בעל פה. היא נעזרת בידע מוקדם שקיים אצל השומע שעוזר להסביר רעיון ולגשר על פערי ההבנה. אנלוגיה יכולה להוסיף רבדים נוספים של הבנה או משמעות להקבלה המקורית ולהעשיר את ההסבר המקורי.
פרק 7 – קמצנות במידע
אם כל המטרה שלנו להעביר מידע לקהל למה עלינו לשמור אצלנו חלק מהמידע? אנו נשמור אצלנו פיסות מידע "ונשחרר" אותם ברגע הנכון, הרגע בו הקהל שואל "למה?" זה השלב בו הקהל שלנו מוכן לקבל את הידע ויהיה לו גם קל יותר לזכור אותו.
פרק 8 – הז'רגון
שימוש בז'רגונים בהעברת מסר מורכב זה בדיוק ההפך ממה שאנו מנסים להשיג. אנו נשתמש בז'רגון רק כאשר אנו בטוחים כי השומעים שלנו מבינים את פירושו וכי הכרת השם המקצועי של אותו מונח הוא חלק בלתי נפרד מהתוכן הלימודי אותו נרצה להעביר.
פרק 9 – מצגות
מצגות הן העזר לימוד הבסיסי ביותר של המרצה כיום. הן עשויות להיות שימושיות מאוד במקרים מסוימים אבל בידיים הלא נכונות ובזמן הלא נכון עשויות לפגוע, להכביד ולהפריע. מצגות טובות מכילות מעט מידע ולא גורמות לנו לצלול לתוך המצגת ולשכוח את הקהל שלנו.
פרק 10 – עריכה
פעולת עריכה היא שלב חשוב בכל תהליך יצירתי. חזרה אל התוכן לאחר זמן מסוים תעזור לנו לבחון אותו בעיניים אובייקטיביות וביקורתיות יותר ולהתנתק ממנו רגשית. על היוצר להתייחס לביקורת בונה כמו לאבן חן נדירה.