פיתוח קורס בסיוע AI

בניית קורס כוללת לרוב 4 שלבים:

  • כתיבת סילבוס לכל הקורס
  • בנייה מפורטת של כל שיעור
  • יצירת פעילויות ומטלות
  • הערכה

3 עצות הזהב לכל שימוש ב AI

  1. בהירות וספציפיות בפרומט - ככל שתהיו ספציפיים יותר בבקשה שלכם - תקבלו תוצאה טובה יותר.
  2. גרסאות / דיאלוג – עבור כל תוצאה של כלי ה AI, בקשו ממנו אופציה נוספת
  3. פרסונליות – מומלץ מאוד להעלות לכלי ה- AI  את תכני הקורס הספציפי שלכם (מצגות וסיכומים) ואז לבקש הצעות.
    לדוגמא: הצעה לסילבוס מפורט הכולל גם הפניות למקורות, הצעה למבחן וכו'
    .

כיצד לכתוב סילבוס עם AI?

AI יכול לעזור בפיתוח סילבוס חדש, או לעדכון סילבוס קיים.

כתיבת סילבוס חדש:

  1. הזינו לכלי ה-AI בקשה להפקת סילבוס.
  2. הקפידו לכלול את שם הקורס, תיאור כללי שלו, מטרותיו, קהל היעד (מחלקה, תואר ראשון/שני, שנת לימודים וכד'), נקודות זכות, היקף הקורס וכו'.
    דוגמא אפשרית:
    אני מרצה בפקולטה להנדסה, בתכנית להנדסת חשמל, ומתכנן קורס אקדמי לתלמידי תואר ראשון, שנה ראשונה, בקורס מבוא להנדסת חשמל. הקורס כולל 14 מפגשים בני 3 שעות, ומקנה 1.5 נקודות זכות. 
     
  3. הערכה - בקשו ממנו גם פירוט אופני הערכה וכיצד לחלק את הציון
     

התאמת הסילבוס הקיים לפורמט החדש:

  1. העלו לכלי ה-AI את הסילבוס הקיים של הקורס שלכם ואת הפורמט של הסילבוס החדש של בר אילן, ובקשו ממנו להציע סילבוס המתבסס על פורמט הסילבוס החדש.
    דוגמא אפשרית (בהנחה שלקובץ הסילבוס הקיים קראתם "סילבוס קיים" ולפורמט הסילבוס החדש קראתם "פורמט סילבוס חדש"):

    הקובץ "סילבוס קיים" מכיל את הסילבוס של הקורס <שם הקורס>. הקובץ "פורמט סילבוס חדש" מכיל פורמט של סילבוס. בצע המרה של הסילבוס הקיים לפורמט של הסילבוס החדש.
  2. תוכלו לאתגר את הצעת כלי ה-AI, ולבקש שיפרט מטרות נוספות לקורס, מיומנויות שנרכשות בו, הצעות ללמידה פעילה ועוד.

שיפור סילבוס קיים:
עבור סילבוס קיים, ניתן להעלות אל כלי ה-AI את הסילבוס יחד עם תיאור של הקורס, ולבקש ממנו לאתגר את הסילבוס ו/או להציע אלטרנטיבות.

כיצד לפתח תכנים לשיעור עם AI?

כלי ה-AI גם יכולים לשמש ככלי מצוין בכל הנוגע לפיתוח ואתגור תכני הקורס, ויכולים לסייע בהכנת חומרי הוראה, כגון הכנת סיכומים, יצירת מצגות, הפקת סרטוני הדרכה, בניית מערכי שיעור ועוד.

בניית מערך שיעור:

הזינו לכלי ה-AI בקשה לבניית מערך שיעור. הקפידו לספק את נושא השיעור, אורך השיעור ובקשה לחלוקת זמנים.
דוגמא אפשרית:
אני מתכננת שיעור בנושא מצביעים (pointers) במסגרת קורס תכנות בשפת C לתלמידי תואר ראשון בפיזיקה. הצע לי מערך שיעור מתאים ל-90 דקות, וכלול חלוקת זמנים.

 

פיתוח תכנים לשיעור:

הזינו לכלי ה-AI בקשה לבניית תוכן לשיעור. הקפידו לספק את נושא השיעור, ומטרותיו המרכזיות.
דוגמא אפשרית לבניית מצגת:
אני מתכנן שיעור בנושא הומרוס והשפעתו במסגרת קורס יוונית עתיקה לתלמידי תואר ראשון בחוג ללימודים קלאסיים. מטרות השיעור המרכזיות הן היכרות עם הומרוס, סקירה של יצירותיו המרכזיות ודיון על השפעתן על השפה היוונית ועל התרבות היוונית. צור לי מצגת בת 20 שקפים בנושא.

כיצד לקדם הוראה פעילה בכיתה עם AI?

ניתן להסתייע בכלי ה-AI לצורך רעיונות להוראה מעניינת ואפקטיבית הכוללת למידה פעילה.
הזינו לכלי ה-AI את נושא השיעור ומטרותיו המרכזיות, ובקשו רעיונות כיצד להעשיר את השיעור באמצעות תרגילים ולמידה פעילה.
דוגמא אפשרית:
אני מתכננת שיעור על דנ"א במסגרת הקורס ביולוגיה של התא לתלמידי תואר ראשון במדעי החיים. הצע לי רעיונות ללמידה פעילה.

כיצד AI יכול לסייע לי בהערכה?

כלי ה-AI יכולים לסייע בבניית כלי הערכה לקורס ולסייע בהערכה המעצבת שלו.

בניית מבחן, בוחן או עבודה מסכמת:

  1. הזינו לכלי ה-AI את תכני הקורס (מצגות, מערכי שיעור, מבחנים משנים קודמות וכדומה).
  2. הזינו לכלי ה-AI בקשה לחולל מבחן (או בוחן) בהתאם לפרמטרים מוגדרים כגון, כמות שאלות, רמת ההבנה הנדרשת, הגדרת מחוון מתאים ועוד.
    כדי להקל על עצמכם, ניתן כמובן לבקש שאלה בודדת סביב תוכן ספציפי אותו אתם מעוניינים לבחון.
    דוגמא אפשרית (המניחה הזנה של תכני הקורס לכלי הב"מ כגון מצגות או מאמרים):

    אני מפתח שאלות לעבודה מסכמת לסטודנטים בקורס פילוסופיה של החינוך במסגרת התואר הראשון בחינוך באוניברסיטה. הצע לי שאלה בנושא היסודות הפילוסופיים הנמצאים בתשתית העשייה החינוכית, בהתבסס על התכנים שהזנתי לך. השאלה צריכה לכלול הנחיות להפעלת חשיבה ביקורתית.

מטלות בית העושות שימוש בבינה מלאכותית:
במסגרת מטלות ועבודות בית ניתן לעשות שימוש בכלי בינה מלאכותית כדי לאתגר את החשיבה הביקורתית של הסטודנטים, ולעודד אותם לעשות שימוש נכון ואתי בכל הבינה המלאכותית.
דוגמאות למטלות אפשריות:

  1. בקורסים רבי-מלל
    בקשו מהסטודנטים לשאול כלי AI שאלות, ולבקש מהם לבצע ניתוח ביקורתי של התשובות והתאמתן לתוכן הנלמד.
  2.  בקורסי STEM
    בקורסים המשלבים תכנות – על הסטודנטים לבקש מכלי AI קוד למטלה מסוימת (בניית משחק פשוט או תהליך חישובי כלשהו), ולבחון את איכות הקוד, עד כמה הוא מבצע נכון את הדרישה ממנו, את מידת יעילותו וכו'.