אודות האגף

אגף למידה והוראה הוקם ב-2022 ופועל כחלק מלשכת סגן הרקטור. סמנכ"ל האגף הוא מר יובל שרייבמן.

אוניברסיטת בר אילן היא האוניברסיטה השלישית בגודלה בארץ, יש בה כ-20,000 סטודנטים, כ-5,000 מרצים ובהיקף של יותר מ-100,000 שעות הוראה בשנה. תפקידו של האגף לנהל את ההוראה והלמידה, על כל ההיבטים, בראייה מערכתית והוליסטית תוך הבנה של השינויים בעולם סביבנו, במטרה לייצר חווית למידה והוראה חדשנית, מותאמת לסטודנט החדש ולמרצה החדש.

העולם שבו אנו חיים נתון בעיצומן של שתיים מהמהפכות המשמעותיות ביותר שחוותה האנושות: המהפכה הדיגיטלית ומהפכת המידע. מוצרים חדשים פורצים אל השוק במהירות חסרת תקדים, מבול של מידע זמין ומצוי בקצות אצבעותיו של כל מי שחפץ בכך ואמצעי התקשורת הדיגיטליים מונחים ב"כיס הקטן" של כל אחד ואחת מאיתנו ומאפשרים לנו להיות זמינים ומקושרים יותר מתמיד.

הסטודנטים שלנו, בני דור ה-Z, שנולדו לתוך מציאות זו ועושים שימוש אינטנסיבי במדיה מתקשרים, מקשיבים, קולטים ומעבדים מידע בדרכים אחרות, סדרי העדיפויות שהם מציבים לעצמם שונה, וכן שוק העבודה הדינמי דורש מהם להפגין מיומנויות וכישורים חדשים. הם מחפשים להיות פעילים יותר בתהליך הלמידה, יותר גמישות, פיתוח קשרים, חיבור לשוק העבודה, קהילה, משמעות ועוד. 

המרצה בעולם החדש, בו הידע זמין ונגיש, פוגש אתגר חדש ואף נדרש לסגל יכולות חדשות, כגון: מנחה, מנטור, אוצר ועוד. לדוגמה, בתוך שצף הידע, עליו לדעת איך להנחות ולכוון את הסטודנטים ולברור את המידע הרלוונטי והאמין. 

על רקע זה, יש צורך להתאים את שיטות ההוראה המסורתיות לצרכי הסטודנטים והמרצים במאה ה-21 ולסביבה העכשווית שבה הם מתפקדים, לעצב סביבות ותוכניות לימוד פעילות, לאמץ שימוש בכלים טכנולוגים חדשים ובד בבד להקנות מיומנות קוגניטיביות, תוך אישיות ובינאישיות החיוניות להשתלבות בעולם התעסוקה ובהמשך החיים הבוגרים. ועבור המרצים, לתת את הכלים, ההנחיה והמשאבים הנדרשים על מנת לעשות זאת.

וכאן אנו נכנסים לתמונה! אגף למידה והוראה הוקם במטרה לקדם ולשפר את דרכי ההוראה והלמידה באוניברסיטה ולהתאימן למציאות החדשה; לשם כך פיתחנו את אסטרטגיית למד״ה - ארבעה עקרונות פדגוגיים שמסייעים לסגל המרצים לפתח מגוון של תוכניות לימוד רלוונטיות וחדשניות שמערבות את הסטודנטים בלמידה והופכות אותה לאפקטיבית וחווייתית יותר.

האגף מחולק לארבע מחלקות:


פעילות האגף כוללת:

  • ליווי הפקולטות, המחלקות והמרצים בשילוב שיטות הוראה חדשניות בקורסים הקיימים.
  • ליווי הפקולטות בגיבוש תוכניות אסטרטגיות בתחום הלמידה וההוראה
  • פיתוח תוצרים דיגיטליים להוראה.
  • עיצוב ופיתוח של סביבות הקורסים במערכת המודל ותמיכה טכנית בתפעולן.
  • קיום סדנאות ייעודיות לסגלי ההוראה.
  • עריכת סקרי שביעות הרצון מההוראה ובחירת מרצים מצטיינים.