התמודדות עם שימוש של סטודנטים ב-AI בעבודות ותרגילים
השימוש של הסטודנטים בכלי בינה מלאכותית לצורך סיכומים, מטלות, תרגולים ועבודות הוא כבר עובדה מוגמרת. עם זאת, חשוב להציג לסטודנטים את האתגרים בשימוש בכלים אלו, להדגיש את הסכנות בהישענות בלעדית על תוצרי הכלים האלו, ואת החשיבות העצומה של הפעלת שיקול דעת וביקורתיות בבואם לעשות שימוש בכלים אלו.
אסור לנו להתעלם מהעובדה שהסטודנטים עושים שימוש בכלים אלו. לכן ריכזנו עבורכם פרקטיקות שונות להתמודדות עם אופני השימוש המגוונים בהם הסטודנטים עושים שימוש בכלי הבינה המלאכותית:
- היו שקופים בסילבוס לגבי הציפיות שלכם לגבי אופן השימוש בכלי בינה מלאכותית בקורס. ציינו במפורש אם אתם אוסרים על שימוש בכלים, או מאפשרים רמה מסוימת של שימוש בהם – וכיצד יש לתת להם "הכרה" בתהליך העבודה בקורס.
- העניקו משקל והעריכו גם את תהליך ביצוע המטלות והעבודות ולא רק את התוצר הסופי הכתוב. בהנחיות לביצוע מטלה הכלילו גם את הצעדים הנוגעים לתהליכי הלמידה והחשיבה הביקורתית שהסטודנטים מבצעים במהלך המטלה. לדוגמה, ניתן לבקש מהם לכתוב תחילה קווי מתאר לעבודה, ולאחר מכן, לספק הערות מפורטות על מקורות (מאמרי מחקר, ביקורת ספרות, מסמכים מקוריים וכו'), לבקש טיוטה ראשונה, לספק משוב לעמיתיהם על הטיוטות, ובהגשה הסופית בקשו גם רפלקציה המתארת את תהליך התפתחות העבודה והשימוש שנעשה במשוב העמיתים.
- דרשו מהסטודנטים להתייחס לחומר ספציפי שנלמד בכיתה, התייחסות לדיונים שבוצעו בה, והתייחסות לחומרים ייחודיים שהוצגו בכיתה.
- בקשו התייחסות לאירועים אקטואליים בהנחיות כתיבת העובדה/מטלה. לדוגמה, ניתן לבקש מהסטודנטים ליישם מושג או תוכן מהקורס על אירוע או תגלית אחרונים.
- כללו במטלות משימות הדורשות איסוף וניתוח נתונים מקוריים באמצעות ראיון, תצפית, עבודת שדה, מחקר ארכיוני או מתודולוגיה אחרת.
- שקלו לשנות את אופן ההערכה שלהכם והנחו את הסטודנטים להגיש מטלות באופנים שונים (לא רק בכתב) כך שיכללו מדיה של קול (פודקאסטים, ראיונות מוקלטים), תמונה ווידיאו.
- שקלו שילוב של מטלות כתיבה קצרות במהלך השיעור (אלה יכולות בסופו של דבר להשתלב בעבודות ארוכות יותר של התלמידים או יכולות להיות מטלות עצמאיות).
- נהלו שיח עם הסטודנטים על הערך של כתיבה בקורס ובמשמעויות עבורם ועבורכם. מצאו הזדמנויות להסביר את ערכה של כתיבה בקורס ובדיסציפלינה לכם וערבו את הסטודנטים בדיונים על ערכה של כתיבה.
- הדגישו לסטודנטים שכלי הבינה המלאכותית אינם תחליף לחשיבה הביקורתית ולרעיונות המקוריים שלהם. המטרה הסופית של קורס זה וכל כלי המשמש להגשת עבודה היא לשפר את הלמידה וההבנה שלהם, לא לערער אותה.
- חדדו ששימוש בבינה מלאכותית כדי לכתוב עבודה או לפתור תרגיל/מטלה מהווה גניבת דעת. הדגישו שאם מקור העבודה אינו ברור, ייתכן והסטודנטים יידרשו להיפגש אתכם כדי להסביר את הרעיונות שלהם ואת תהליך הכתיבה שלהם.