סקר הוראה

 

 

אודות

אגף למידה והוראה אחראי, בין היתר, לעריכתם של סקרי שביעות הרצון מההוראה.

סקרי ההוראה הם ללא ספק כלי חשוב להערכת איכות ההוראה של המרצים באוניברסיטה. הסקרים מסייעים להתבונן בתהליכי ההוראה והלמידה במבט ביקורתי, להעריך את יעילות ההוראה של המרצים, לזהות היבטים לשימור או לשיפור ולנתח את צרכי הסטודנטים על מנת שניתן יהיה לדעת כיצד להפוך את ההוראה ליעילה ולאיכותית יותר ולקבל החלטות יישומיות להמשך. יתר על כן, הם מתמרצים את המרצים, שמעוניינים בקידום ובדירוג גבוה, לנסות לשפר את ההוראה שלהם ולהיות טובים יותר.

חשיבות הסקר:

  • עבור מרצים: כלי חשוב לקבלת משוב אנונימי מהסטודנטים
  • עבור האוניברסיטה: משמעותי בתהליכי קידום אקדמי
  • עבור האגף ללמידה והוראה: מהווה בסיס לליווי הפקולטות בפיתוח ושיפור שיטות ההוראה

מטרות הסקר:

  • קבלת משוב לשיפור ההוראה והלמידה בקורסים
  • יצירת ערוץ תקשורת אנונימי בין סטודנטים למרצים
  • תמיכה בפיתוח שיטות הוראה יצירתיות
  • שיפור חווית הלמידה הכוללת

מבנה הסקר:

הסקר מתמקד במספר היבטים מרכזיים:

  1. ארגון הקורס
  2. למידה פעילה
  3. תקשורת עם המרצה
  4. משוב פתוח לכתיבה חופשית

בכל שנה מקיימת אוניברסיטת בר-אילן סקר שביעות רצון הבוחן את ההוראה בקורסים השונים ומאפשר לסטודנטים להעריך את המרצים שלהם. 

הסקר מתקיים בשלושת השבועות האחרונים של כל סמסטר ונשלח לסטודנטיםבהתאם למדיניות הרקטור וסגן הרקטור, אין מפרסמים בפומבי תוצאות של מרצה שממוצע ציוניו בדירוג פחוּת מ-2.5 מתוך 5 (כדי לא לביישו), וכן לא מתפרסמות תוצאות של מרצים שאחוז ההיענות לסקר בשיעוריהם הוא פחות מ-30% ו/או 5 משיבים. עם זאת, כל התוצאות מועברות לדיקן, לראש המחלקה ולמרצה עצמו, מופיעות בתיקו האישי של כל מרצה ומצטרפות למסמכים המוגשים לוועדת המינויים לקראת קידום בדרגה.

קישורים שימושיים

צפייה בתוצאות הסקרים הפומביים

כניסה לדוחות ההוראה בעולם הנמל"ה, בהם המרצים יכולים לצפות בסקרי ההוראה שלהם החל משנת תשע"ז ואילך

סרטון הדרכה לצפייה בסקרים בעולם הנמל"ה 

יצירת קשר לשאלות כלליות

יצירת קשר עם מובילי הלמידה שלנו 

 

איך לעודד סטודנטים לענות על הסקר?

באוניברסיטת בר-אילן, המענה על הסקר הינו וולונטרי. עם זאת, חשיבות רבה נודעת לקבלת משוב ממספר רב ככל האפשר של סטודנטים/ות. השתתפות נרחבת מסייעת לבסס ולתקף את המידע הנאסף, ובכך תורמת משמעותית לשיפור איכות ההוראה והלמידה. 

דרכים לעידוד ההשתתפות:

1. הקדשת 10 דקות בתחילת שיעור או במהלכו למילוי הסקר

2. שיחה עם הסטודנטים על חשיבות הסקר והמשמעות של מתן משוב לשיפור הקורס

3. קיום שיחת משוב באמצע הקורס על חווית הלמידה, כהכנה לסקר הסופי

כיצד תנתחו את תוצאות הסקר?

מה כדאי לעשות עם המידע בסקר?

להבין מה ניסו הסטודנטים לומר באמצעות קריאה מעמיקה של התוצאות: לעבור באופן יסודי על כל הנתונים הכמותיים והאיכותיים שהתקבלו כדי להבין את המשוב במלואו.

להחליט מה חשוב לשפר ומה לשמר:

  • זיהוי נקודות חוזק וחולשה: להכיר את התחומים שבהם ההוראה מוצלחת ואת התחומים הזקוקים לשיפור.
  •  ניתוח דפוסים ומגמות: לחפש דפוסים חוזרים במשוב כדי לזהות סוגיות מרכזיות המשפיעות על חוויית הלמידה.
  • ניתוח פריטים: לבדוק אילו שאלות קיבלו ציונים גבוהים או נמוכים במיוחד.
  • ניתוח טקסט איכותני למשוב המילולי : אפשר לנצל כלי עיבוד שפה טבעית (NLP) מבוססי AI, כמו GPT-4, לניתוח המשוב הפתוח. כלים אלה יכולים לסווג את התגובות לפי נושאים, לזהות תמות מרכזיות ולהדגיש רגשות (Sentiment Analysis).

להבין איך ניתן להשתפר: לקבוע יעדים לשיפור ופיתוח תוכנית פעולה: להגדיר מטרות ברורות ומדידות לשיפור ההוראה וליצור תוכנית ספציפית להשגתן.

איך אדע שהצלחתי? ליישם שינויים ומעקב אחר התקדמות: להטמיע את השינויים הנדרשים בתוכן הקורס, בשיטות ההוראה או באמצעי ההערכה ולבחון את השפעתם בקורסים הבאים.

מובילי הלמידה שלנו ישמחו לחשוב יחד אתכם על ניתוח הסקר ויישום מסקנותיו.

 

סקר הוראה אוניברסיטת בר אילן